Κυριακή, 12 Δεκεμβρίου 2010

Ο νέος νόμος-πλαίσιο(θετικά και αρνητικά)

Πρόσφατα στη Βουλή κατατέθηκε ο νέος νόμος πλαίσιο της υπουργού παιδείας που προβλέπει ριζικές αλλαγές στη δομή και στη λειτουργία της τριτοβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης.Πολλοί διατυπώνουν αρνητικές απόψεις σχετικά με αυτή την αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που επιχειρείται από την κ.Διαμαντοπούλου, οι οποίες έχουν μία λογική βάση, ενώ άλλοι συμφωνούν με αυτή την αλλαγή που επιχειρείται και το στηρίζουν...

Ο νέος νόμος - πλαίσιο λοιπόν αναφέρει μεταξύ των άλλων ότι τα πανεπιστήμια παύουν να υπόκεινται στο κράτος, αρχίζουν να διοικούνται από ένα δικό τους συμβούλιο , εκλέγουν μόνα  τους πρυτάνεις τους και γενικότερα λειτουργούν αυτόνομα.Επίσης αναφέρει ότι ο πρύτανης σταματάει να εκλέγεται με εσωτερική ψηφοφορία και η εκλογή του θα γίνεται με βάση τα προσόντα του σε σχέση με τους άλλους υποψήφιους για την ίδια θέση.Αναφέρω αυτά, γιατί αυτά είναι που συναντούν τις περισσότερες αντιδράσεις από το λαό..

Αρχικά λοιπόν το ότι τα πανεπιστήμια γίνονται ανεξάρτητα σημαίνει αυτόματα ότι δεν παίρνουν κονδύλια από το κράτος,ψάχνουν μόνα τους πηγές πλουτισμού και αυτό με λίγα λόγια σημαίνει πως αν ένα πανεπιστήμιο δεν έχει καλή βάση φοιτητών θα πρέπει να επιβάλλει δίδακτρα στους σπουδαστές του ώστε να βγάλει τα έξοδά του, αλλά και καλή βάση φοιτητών να έχει είναι σχεδόν σίγουρο πως τουλάχιστον τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας αυτού του συστήματος θα επιβάλλει δίδακτρα στους φοιτητές καθώς δεν είναι προετοιμασμένα τα πανεπιστήμια για να βγάλουν μόνα τους τα λειτουργικά τους έξοδα και θα χρειαστούν μια περίοδο προσαρμογής στα νέα δεδομένα..

Αυτό είναι με μία πρώτη ματιά καθόλα αρνητικό καθώς αναιρεί τη δημόσια τριτοβάθμια παιδεία που τόσοι αγώνες δόθηκαν για να κατακτηθεί καθώς και το δικαίωμα αρκετών παιδιών στην πανεπιστημιακή μόρφωση, αλλά και δημιουργούν μια βάση ώστε να συμβεί αυτό και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να καταργηθεί πλήρως η δημόσια παιδεία.Ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι με αυτόν το νόμο παράλληλα σταματούν να ξοδεύονται άσκοπα χρήματα για την παιδεία, και εξηγώ:κάθε φορολογούμενος πληρώνει κάθε μήνα κάποια χρήματα για την δημόσια παιδεία, αυτά τα χρήματα σταματάει να τα πληρώνει.Επίσης το κράτος αίρει τις επιχορηγήσεις σε μη αποδοτικά πανεπιστήμια που δεν έχουν ουσιαστικά και λόγο ύπαρξης και δίνω και ένα παράδειγμα. Σε ένα πανεπιστήμιο στην Κρήτη όπου έχει τη δυνατότητα να δέχεται κάθε χρόνο 200 φοιτητές το κράτος δίνει επιχορήγηση για 200 φοιτητές, παρόλα αυτά από το πανεπιστήμιο αυτό έχουν αποφοιτήσει μόλις 5 φοιτητές το κράτος όμως δίνει επιχορήγηση για 200 άτομα, και κάνω την απλή ερώτηση, τι πανεπιστήμιο είναι αυτό που παίρνει τέτοια επιχορήγηση και δίνει ένα τέτοιο ποσοστό ειδικευμένων πολιτών στην κοινωνία; οι απαντήσεις δικές σας...

Επιπλέον αναγκάζει το πανεπιστήμιο να κινητοποιεί τους φοιτητές του, να τους δίνει δηλαδή μια ομολογουμένως μεγαλύτερη ύλη μαθημάτων και εργασιών, παρέχοντας τους όμως μία πολύ καλύτερη εκπαίδευση και κατάρτιση στο αντικείμενο τους καθώς και την δυνατότητα να ξεχωρίσουν μέσω των ερευνητικών προγραμμάτων που θα αναλαμβάνουν βοηθώντας τους να χτίσουν΄ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον.Βέβαια θα δημιουργηθεί παράλληλα και ένα κλίμα συναγωνισμού και ανταγωνισμού και όχι πάντα ευγενή μεταξύ των φοιτητών και τα καλύτερα χρόνια του ανθρώπου πιθανότατα να ξεχαστούν και να μετατραπούν σε χρόνια μελέτης και εργασίας, και κάπου εδώ θέτεται το κρίσιμο ερώτημα: τί πανεπιστήμια θέλουμε;

Αν θέλουμε πανεπιστήμια τα οποία θα βοηθάνε τα παιδιά να κτίσουν ένα εργασιακό μέλλον, που θα τους μαθαίνουν να εργάζονται σκληρά και να μην βολεύονται με την μονιμοποίηση στο δημόσιο, ή πανεπιστήμια τα οποία θα επιτρέπουν στους φοιτητές τους να περνάνε κάποια ξέγνοιαστα χρόνια και να απολαμβάνουν τη ζωή λίγο πριν εισέλθουν στην σκληρή εργασιακή και όχι μόνο πραγματικότητα..

      Δύσκολο ερώτημα...

Στο δεύτερο μέρος του νόμου πλαισίου που συναντώνται διαμαρτυρίες τα πράγματα είναι λίγο πιο απλά. Ουσιαστικά με το νόμο αυτό παύει να υφίστανται η λειτουργία των περίφημων κομμάτων μέσα στα πανεπιστήμια οπότε οι αντιρρήσεις που προκύπτουν συνδέονται άμεσα με την ερώτηση αν τα κόμματα είναι χρήσιμα μέσα στο πανεπιστήμιο..

Τα κόμματα στο πανεπιστήμιο είναι χρήσιμα και όσο και αν αυτό κακοφαίνεται σε αρκετούς. Τα κόμματα βοηθάνε τους φοιτητές να πολιτικοποιηθούν και δραστηριοποιηθούν σε πολιτικό επίπεδο, να διαβάσουν για την ιδεολογία τους ώστε να μπορούν να την υπερασπίζονται και γενικότερα συμβάλουν στη μόρφωση και την καλλιέργεια του φοιτητή.Ωστόσο πλέον τα κόμματα έπαψαν να έχουν αυτόν το ρόλο, καθώς δεν τους ενδιαφέρει να πολιτικοποιήσουν τους ψηφοφόρους τους, το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να τους έχουν δεσμευμένους στο κομματικό τους μηχανισμό βάζοντας τους να υπογράφουν γελοίες κατά την άποψή μου αιτήσεις για την εισαγωγή τους στο κόμμα... Επίσης όχι μόνο δεν πολιτικοποιούν τους φοιτητές αλλά τους οδηγούν στην πλήρως αντίθετη κατεύθυνση, στην υποκουλτούρα  δηλαδή και στο κιτς πηγαίνοντας τους σε μπουζούκια, clubs και άλλα χαρούμενα μέρη που μόνο στη μόρφωση του φοιτητή δεν συντελούν...

Κι όμως αυτοί αποφασίζουν για το ποιος θα διατελέσει πρύτανης σε μία σχολή και όχι τα αξιοκρατικά κριτήρια... Επιπρόσθετα αυτό το μέτρο το να γίνεται ψηφοφορία για την εκλογή του πρύτανη είναι της παλαιάς γενιάς όπου γινόταν αυτό για να μπορούν αριστεροί διανοούμενοι να εκλέγονται την περίοδο της μεταπολίτευσης, και προφανώς τώρα έχει περάσει αυτή η περίοδος..

Δεν ξέρω αν θα περάσει ο νέος νόμος πλαίσιο και αν θα περάσει αν θα υπάρχουν τροποποιήσεις, πάντως είτε  θα αποδειχτεί ευεργετικός για την παραπαίουσα ελληνική παιδεία ( πλησιάζουμε τις χώρες της Αφρικής στο επίπεδο παιδείας που προσφέρουμε), ή απλά θα συντελέσει στην συνολική καταστροφή της, αυτό είναι σίγουρο...

7 σχόλια:

  1. ego exo mia alli aporia..gt ka8e fora pou kapoios ipourgos paideias opoiadipote kommatos prospa8ei na kanei allages stn paideia dinei vasi se deuterousa 8emata k oxi s auta pou aforoun amesa ts foitites-ma8ites-ekpaideutikous?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. milao gia 8emata ktirion,sin8ikes ma8imatos,kalitera vivlia,endiaferonta ma8imata klp

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. nomizw pws i armodiotita tou upourgou paideias einai na asxoleitai genikotera me tn paideia kai oxi me kommatia tis, nomizw pws gia pio sugekrimena 8emata asxolountai oi boi8oi tou...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. re genika milao k gia ts voi8ous k gia olous!!min kaneis pos dn katalavaineis ti leo!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. den kanw pws den katalabainw, aplws s lew pws auta einai 8emata dioikitika diladi aforoun to ka8e panepistimio ksexwrista. i nomiki as poume mia xara ktirio exei, enw t EMME den exun kan ktirio na stegastoun, opote den mporei o upourgos na asxoli8ei me mia sugekrimeni sxoli, gia auta analambanoun oi i8unontes tou ka8e panepistimiou. Oi upourgoi pairnoun genika metra pou aforoun genikotera tn paideia. Na s dwsw ena paradeigma na katalabeis t ennow:8espizoun nomo p leei oti 8a proslambanontai ka8igites me basi ta ptyxia pou dia8etoun. auto einai to geniko plaisio. tin eidiki efarmogi tou nomou tn proslipsi diladi twn ka8igitwn 8a tin kanei kapoios allos, kai an auti den einai i prepousa merikes fores den simainei aparaitita pws eu8unetai to uporgeio...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι με αυτόν το νόμο παράλληλα σταματούν να ξοδεύονται άσκοπα χρήματα για την παιδεία, και εξηγώ:κάθε φορολογούμενος πληρώνει κάθε μήνα κάποια χρήματα για την δημόσια παιδεία, αυτά τα χρήματα σταματάει να τα πληρώνει."
    χαχα καλο το ανεκδοτο, το αλλο με τον Τοτο το ξερεις? σε ποια χωρα αληθεια γινεται αυτο?
    μια χαρα θα τα πληρωνει ο φορολογουμενος τα λεφτακια... απλα αντι να πηγαινουν στην παιδεια, που εχει και εναν αλφα ανταποδοτικο χαρακτηρα (ακομα και γι αυτον που δε σπουδαζει το παιδι του, η ζωη του γινεται καλυτερη μεσω της ερευνας που γινεται στα πανεπιστημια, επισης αν αρρωστησει σε γιατρο που σπουδασε στο πανεπιστημιο θα παει, κλπ κλπ) θα πηγαινουν αλλου, και μη φανταστεις σε δημοσια εργα. Αν ηταν να πηγαινουν εκει θα ειχαν παει ηδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή